See Dutch below.
At University College Roosevelt (UCR), we believe that students’ academic success begins long before they take their first steps at university – it starts during their high school years. That’s why we are committed to helping students find their path after high school and making the transition to student life as smooth as possible. In addition to regular study information sessions, we offer workshops and masterclasses that not only introduce students to academia, but also give them a taste of what to expect in the world of being a student.
Recently, we launched a new opportunity for students to discover whether studying at a university suits them, while also preparing them for a project that some find daunting: the profielwerkstuk, the capstone project to finish their time at high school in the Netherlands. During the UCR Profielwerkstuk Workshop, students are introduced to the concept of research and are guided by our professors and current students in formulating their interests and questions for their own research projects.
Just a week ago, we welcomed local school Nehalennia with around 80 students. We hosted them in our beautiful Burgerzaal, where they participated in one of our first Profielwerkstuk Workshops. After a general introduction about the importance of research, the students received more information on how to break down a large project into smaller, more manageable tasks. Then came perhaps the most enjoyable part of the workshop: working in small groups to formulate their own interests and questions for their research projects.
By the end of the morning, pupil Lucas knew the direction he wanted to take with his research project, namely electrical or motor engineering. For him, the best advice was to choose a topic that genuinely interests him, making it easier to dedicate time and effort to it. Even for students who were not yet entirely sure about their direction, the training proved useful. Pupil Jette said the following:
“You can just go to a teacher with a general idea and ask questions; you don’t necessarily need a concrete topic right away.”
It wasn’t just the participants who found the experience valuable. Third-year UCR student Dieuwertje is currently working on her own Senior Project (thesis) and remembers writing her profielwerkstuk well: “I decided to help with the Profielwerkstuk Workshop because I wished there had been one when I started with my profielwerkstuk. In the beginning, it was so chaotic, and I had no idea where to start. Looking back now, I can see how much I’ve learned about conducting research and writing during my 2.5 years at UCR.” These Profielwerkstuk Workshops are therefore a win-win for both our current students and the high school students from schools we collaborate with.
These workshops are a fantastic opportunity for students to approach their research projects with confidence and to develop the skills they need for success, both in high school and in their further education. We warmly invite other schools to participate in this unique experience!
Are you interested in a Profielwerkstuk Workshop or Masterclass for your students? Visit www.ucr.nl/decaan for more information and contact details.
Bij University College Roosevelt (UCR) geloven we dat het academisch succes van leerlingen begint ver voordat zij hun eerste stap op de universiteit zetten, namelijk al tijdens hun middelbare school. Daarom zetten we ons in om leerlingen te helpen hun weg te vinden na de middelbare school en de overstap naar het leven als student zo makkelijk mogelijk te maken. Naast reguliere studievoorlichtingen bieden we workshops en masterclasses aan waarmee we leerlingen niet alleen kennis laten maken met het academisch leven, maar hen ook laten ervaren wat hen te wachten staat in de wereld van het student-zijn.
Sinds kort bieden we een nieuwe mogelijkheid voor leerlingen om te ontdekken of een studie aan de universiteit bij hen past, waarbij we hen tegelijkertijd voorbereiden op een project waar sommigen tegenop zien: het profielwerkstuk. Tijdens de UCR Profielwerkstuk Workshop maken leerlingen kennis met het concept van onderzoek doen en worden zij door onze professoren en huidige studenten op weg geholpen met het formuleren van hun interesses en vragen voor hun eigen profielwerkstuk.
Zo hadden we een week geleden lokale school Nehalennia op bezoek met zo’n 80 leerlingen. We verwelkomden hen in onze prachtige Burgerzaal, waar zij onder andere deelnamen aan één van onze eerste Profielwerkstuk Workshops. Na een algemene introductie over het belang van onderzoek doen, kregen de leerlingen meer informatie over hoe ze zo’n groot project kunnen indelen in kleinere, behapbare taken. Daarna was het tijd voor misschien wel het leukste onderdeel van de workshop: in kleine groepjes aan de slag gaan met het formuleren van hun eigen interesses en vragen voor hun profielwerkstuk.
Na deze ochtend weet leerling Lucas welke richting hij op wil met zijn profielwerkstuk, namelijk elektro- of motortechniek. Voor hem was de beste tip om te kiezen voor een onderwerp dat hij echt leuk vindt, zodat het makkelijker wordt om er veel tijd aan te besteden. Ook voor de leerlingen die nog niet helemaal zeker weten welke richting ze op willen, was de training nuttig. Leerling Jette zei hierover het volgende:
“Je kunt ook gewoon met een richting naar een docent toe stappen en vragen stellen, zonder dat je meteen een concreet onderwerp hoeft te hebben.”
Niet alleen voor de deelnemers was het een leerzame ervaring. Derdejaars UCR-studente Dieuwertje werkt momenteel aan haar eigen Senior Project (scriptie) en herinnert zich het schrijven van haar profielwerkstuk nog goed: “Ik besloot om met de Profielwerkstuk Workshop te helpen, omdat ik zou willen dat er in mijn tijd zoiets was geweest. In het begin was het zo chaotisch en had ik echt geen idee waar ik moest beginnen. Als ik nu terugkijk, kan ik ook wel zien dat ik in de afgelopen 2,5 jaar aan UCR veel heb geleerd over het doen van onderzoek en het schrijven van teksten.” Zo zijn de Profielwerkstuk Workshops een win-win voor zowel onze huidige studenten als de leerlingen van de scholen waarmee we samenwerken.
Deze workshops zijn een fantastische kans voor leerlingen om met zelfvertrouwen hun profielwerkstuk aan te pakken en de vaardigheden te ontwikkelen die ze nodig hebben voor succes, zowel op de middelbare school als in het vervolgonderwijs. We nodigen andere scholen dan ook van harte uit om deel te nemen aan deze unieke ervaring!
Heb je interesse in een Profielwerkstuk Workshop, een studievoorlichting of masterclass voor je eigen leerlingen? Kijk dan op www.ucr.nl/decaan voor meer informatie en contact.